onsdag 16 oktober 2013

Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

När jag väljer hund, eller nu när jag valde just Rambo, en borderterrier..så tänkte jag en hel del.

Jag vill ha en hund att kunna arbeta med, och då vi alltid haft stora hundar hemma så kunde jag lätt tänka mig en chihuahua..men det kanske inte är rätt hund att arbeta med på såna sätt som jag vill. 
Jag vill ha en hund som är lätt att ta med överallt..och då menar jag inte bära under armen, utan en hund som lätt kan anpassa sig efter en annan miljö och hänga med och förstå att nu gör vi det och det.
Hunden ska/får gärna vara arbetsvillig, energisk, kompakt, lite robust, smått lättlärd, inte jääättelånghårig eller krullig. En fin hund med bra och starkt psyke som kan leka soffpotatis.

Och eftersom jag är lite utav en friluftsmänniska och en sån där naturkär typ så måste jag ha en hund som kan följa med och knata i skog och mark, upp och ner, fram och tillbaka..hur terrängen än är.
Sedan vill jag inte ha ett sådant energiknippe som kan härja en hel dag och fortfarande inte lägga sig ner i soffan och sova på eftermiddagen/kvällen, det blir för mycket för en sån lat människa som jag!

Rambo är iallafall ett perfekt exempel på en hund för mig! 
Han älskar att åka bil & båt, han är så liten att han får plats i cykelkorgen och där trivs han bra. Han kan springa hur långt som helst i skogen, han dör inte utav att ligga i soffan flera timmar, han dör heller inte utav kortare promenader runt Delsbo, han har energi som heter duga, han ÄR lättlärd och arbetsvillig! Sedan är han ju en väldigt kraftig och fin kille dessutom. Trots sin unga ålder så kan han känna efter och stänga av när det är färdiglekt, och då går han undan och lägger sig, men det är ändå krut i honom! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar