lördag 26 oktober 2013

Dag 18 - Tik eller hane?

Egentligen så spelar det väl ingen roll för mig. Men när vi skaffade Rambo så spelade det visst någon roll, på något vis. Jag ville inte ha en tik just för löpet och för att det kan vara jobbigt, vissa är som vanligt medan andra kan blir hur sura som helst, och dessutom så är jag mer van vid han-hundar och hur dem är. Förutom med Jena då.

Hanar däremot, kan bli väldigt jobbiga bland löptikar och ännu värre när dem är könsmogna, men hallå, alla blir könsmogna, så vad spelar det för roll? Egentligen..
Jag får inte ha en löptik i skolan och..det skulle bli jobbigt, för då ska jag lämna den stackars hunden hemma, ensam, under hela löpet, så det var väl lite därför också.
Men ja, det är väl jag och pojkarna antar jag! Och även fast jag har varit med Semmas genom Jenas alla löp och vet hur jobbig han är och hur jobbigt det är för honom, så skulle jag ha en hane.
Jag kan väl inte säga att omgivningen och mina vänners hundar påverkat vad jag ville ha heller, för det är ungefär lika många som har hanar som tikar!

Rambo bor ju ändå ensam, även fast han träffar många andra hundar, både gamla, valpar, löptikar och andra. Och en hund är ju inte som en katt när den blir könsmogen iallafall..för då hade jag valt en tik, tack och lov. Just därför valde vi Doris och inte hennes bror, haha! Jag skulle bryta ihop om Rambo sprang runt och markerade på väggar och skrek hela nätterna..
Och kastrering då? Sånt tänker jag inte ens på, för jag vill att Rambo ska ha med sig sina kära "ägodelar" och kunna bli pappa i framtiden!

Sedan har vi ju varit tvungna att göra abort på Jena två eller tre gånger pga. tjuvparning, och sånt vill man heller inte vara med om, det är jobbigt för både oss och för hunden.
Menmen, hoppas jag fick fram det jag ville säga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar