lördag 12 oktober 2013

Dag 6 – Renras eller blandras?

Jag själv skulle säga renras, då jag har en renrasig hund och det är renrasiga och friska hundar som faller mig mest i smaken. Det känns som en renrasig hund är mycket friskare än en blandras, även fast vissa har sina typiska sjukdomar och kan drabbas utav mycket.

Egentligen så förstår jag inte varför man ska para två olika raser, för det finns redan så många olika raser i denna värld och varje hund är ju avlad att göra sin sak liksom, men människan är väl så himla nyfiken att vi inte kan låta bli att mixtra och ha oss med precis allting. Och att blanda två helt olika raser som ska göra helt olika saker tycker jag är ännu dummare, för det känns som att det inte kan slå annat än fel.. Och att blanda två hundar som ska göra samma sak, till exempel två fågelhundar..känns också dumt, för det finns ju redan olika hundar för att jaga fågel på olika vis. Men det är min åsikt! 

Och hemma så har vi ju en "blandras", iallafall enligt Sverige och reglerna här, för i Norge är det ju en jättepopulär ras som dom har avlat fram just för att det ska vara en så snabb och smidig hund som möjligt. Och rasen jag pratar om är givetvis Alaskan Husky.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar